To ungdommer i refleksvester og regnvær på SF Academy
- Det har vært gøy og spennende og «flukten» var veldig realistisk, forteller Victoria Risa (t.v.) her er hun og en medelev i gang med å sette opp et skjul for regnet. Foto: Strømmestiftelsen/Egil Mongstad

På «flukt» i Mandal

I en mørk fjellhule sitter en «menneskesmugler» og lopper fortvilte «flyktninger» for verdisaker og personlige eiendeler. Utenfor hamrer tungt høstregn ned over lauvtunge trær, og det beksvarte nattemørket gir godt skjul for mennesker på flukt.

Situasjonen beskrevet over er fra et rollespill som ble gjennomført i skogene i Mandal i høst. Der hadde SF Academy, et tilbud for Strømmestiftelsens samarbeidsskoler, et fire dagers seminar, hvor blant annet det å være på flukt var et av temaene. I et rollespill fikk elever som kom fra fire forskjellige skoler føle på kroppen hvordan det kan oppleves å være på flukt. De ble jaget av militsgrupper, ranet av korrupte militære og hjulpet over «grensen» av vennlige soldater.  

– Selv om det ikke var på ekte, ble vi skikkelig paranoide og redde. Vi så oss over skulderen hele tiden mens vi var på flukt og stolte ikke på noen, og foredraget om konflikten i Sør-Sudan senere på dagen, var skikkeleig spennende, sier Celine Karlstad Lønningen og Victoria Risa, to elever fra Agder Folkehøgskole. 

Kurset ble avholdt på Hald Internasjonale skole i Mandal med 40 deltakere fra fire skoler.  

– Ideen er at kurset skal hjelpe elevene til å forstå noe av verdens urettferdighet og med det også skape et engasjement for å være med å bekjempe verdens fattigdom, forteller Øystein Venås Sørensen, fagansvarlig for skolesamarbeidet i Strømmestiftelsen.  

Les mer om vårt skolesamarbeid

– Til vanlig har skolene med global og internasjonal linje reist med oss til et av våre prosjektland og besøkt noen av prosjektene våre. På grunn av koronapandemien, som har satt en stopper for alle slike reiser, har vi utviklet dette tilbudet. Det er ikke som et alternativ til reise, men som et tilbud i en tid hvor alt har blitt litt annerledes.  

– I tillegg til rollespill får elevene to dager foredrag om Strømmestiftelsens arbeid, om fattigdom og hvordan en kan være med å bekjempe fattigdom. Tilbakemeldingene fra elever og lærere har vært positive. Mange likte særlig rollespillet, og elevene har gitt uttrykk for en bedre forståelse for hvordan det faktisk er å være på flukt, sier Sørensen.   

Han håper det snart vil være mulig for elevene å reise igjen. Samtidig ønsker han å utvikle dette som en aktivitet vi kan tilby samarbeidsskolene våre.  

– Håpet er at vi kan gjøre det samme igjen neste år, sier han. 


Tekst: Egil Mongstad